torsdag

trafikfara

Min 3-åring läser. Med varierande resultat.

När det inte fanns något kvar som hon kunde skära i bitar till middagen ville hon klippa istället. Hon blev erbjuden en sax och en gammal 'City' vid köksbordet, började klippa ut bilder ur tidningen. Men så blir det tyst och jag hör spridda bokstäver, något F och I, F igen.

- Mamma, det är en trafikfara. Gravallvarlig.
- Mmhm, är det?
- JA. Hon funderar. 'På den här bilden tror jag att det är en cykel som är trafikfara.'
- Jaha? Förvånad över att hon eventuellt snappat att en cykel kan utgöra en trafikfara. Och förstås att hon läst trafikfara rätt. 'Ja en cykel kan ju vara det.'
- Och på den här bilden mamma, jag tror det är ELD som är trafikfara.
- Mmhm?
- Ja, och titta här - pengar! Pengar är trafikfara mamma!
- Mmmhmm? (Här börjar det bli svårt att hålla sig för skratt.)
- Men på den HÄR bilden mamma... (tyst en stund, vrider och vänder på bildmontaget)
- ... mamma, nu vet jag. BILAR är trafikfara.

Det går en stund.
- Mamma är bilar trafikfara?
- Tjaa... bilar är ju både en del av trafiken och så kan de ju vara farliga.
- Jag vill inte ha trafikfara. Om man tar bort bilarna mamma, är det ingen trafikfara då?

Mamman ganska svarslös.

Inga kommentarer: