söndag

beathead

Slingan som låten börjar med, basen och hela bakgrundsmattan.

De låg som dagens ljudbild i huvudet på mig medan jag låg och sträckte ut mig, en lång stund.
Jag vaknade (faktiskt) först trots att jag har BeatHead Junior här (och hon brukar ju vara snabb på att sätta Dagens Låt annars).

Den textsnutt som dök upp då och då var 'gjuten betong och vattentätt...' och jag funderar på om jag fick låten som en spegling av mitt betongintresse eller om jag fick hela låten på grund av sorgen över att inte ha barn vareviga vecka... det är ju trots allt söndag.

Ja, eller ingetdera; det är ju lätt att fabricera en anledning till en låt; det är som att läsa ett horoskop i en kvällstidning; nästan allt passar in, på vem och var och hur som helst.

Å andra sidan: påfallande ofta passar låtar nästan osannolikt bra att vakna med i huvudet. Sett i backspegeln skrämmande bra ibland.
Jag tror inte enbart på slumpen och horoskopteorin. Jag väljer att tro att det är en mening...

Så det klart att
Just D; Plast

passar in utmärkt.

Förmodligen på alla som någon gång separerat.

(Eller, eehum, alla som någon gång funderat på att gjuta vattentät betong...)

Och Just D's texter är. Är... är väldigt genomarbetade? Vet inte riktigt vad jag vill säga om texterna men de är värda att uppmärksammas. Ingenting som vem som helst kan tråckla ihop. Definitivt inte. Vilket arbete att få ihop dem, och låt efter låt efter låt dessutom!


Vi hade byggt så bra gediget å rätt
d var gjuten betong & vattentätt

mellan dej&mej å d kändes faktiskt riktigt

att vi höll ihop var d enda som var viktigt

i nöd&lust från berg till kust

från toppen till botten å så hela vägen upp

men hur noga man n bäddar så ligger där en ärta

så n utav oss stod n dag med brustet hjärta

allt faller samman

d vi bygger upp tillsammans

d kan stå i några år

men förr eller senare fast ingen av oss menar d

så går d ändå som d går

vi var så noga med fogar å jag vet inte vilket

men ingen av oss hade ens d rätta virket

d blev in i en bergvägg vi kunde inte väja

men även om d sprack så kan jag bara säga:


D var värt d

d var oumbärligt ovärderligt även fast

d var bara plast

D var värt d

d var obetalbart ojämförbart

även fast d var bara plast


Men d e inget nytt man vet ju vad som händer

av plast e d kommet så till plast d återvänder

men bryter ner bygger upp bygger upp bryter ner

vi fick n stund fast vi kunde fått mer

d var väl fejk men jag känner ingen skuld

för ett litet tag gjorde vi ändå plast till guld

vi ville va tillsammans tillsammans blev vi

men hade d vart mera värt om d vart förevigt

Vi lurar oss ständigt

men att inget e beständigt

e d enda som består

å visst e d klantigt men man e ju så romantisk

att man tror att d ändå går

å hur många gånger har man inte kollat sig i spegeln

å trott att man e undantaget som bekräftar regeln

å d e man för d man tror på kan man greja

å går d sen åt helvete så kan man bara säga:


D var värt d

d var oumbärligt ovärderligt även fast

d var bara plast

D var värt d

d var obetalbart ojämförbart

även fast d var bara plast






.

Inga kommentarer: