onsdag

beathead - påskledighet

Vi fick en lugn och lång påsk, jag och dotter.

Eftersom hon är lik mig, i alla fall i detta att alltid börja dagen med en sång, och eftersom hon också vaknar före mig i regel så har påsken gått i hennes tecken (babybeathead?). Och eftersom hon tidigare fått en cd med musik från ett av hennes favoritprogram (som vi har på dvd; rekommendreas) så har jag nu under sisådär två veckor vaknat till olika sånger från den gamla julkalendern Trolltider.

En sak som roar mig är att under ett par dagar när hon var hos sin pappa vaknade jag ändå med Firulist Och Firulara och Lilla Lykta, Lys! i huvudet.

Och min kära fyraåring ringde till mig och sjöng Bergatrollets Vaggvisa - först som sång med sin egen röst, sedan lät hon som Mara och när jag frågade efter Dorabella så fick hon först tänka, för Dorabella hörs inte alls tydligt i sången, men sedan fick jag också höra vaggvisan som Dorabella skulle ha sjungit den. Dvs med en vän, ljus och timid stämma. Väldigt Dorabella.

Men roligast tycker hon det är att sjunga som Mara. Hon skorrar med rösten och sjunger ibland lågt lågt, så lågt att jag inte fattar var hennes lilla hals hittar bastonerna. Som tur är lyckas hon inte sjunga lika falskt som Mara gör i Falska Fens Vaggvisa för det skulle vara plågsamt.

Förövrigt är jag imponerad av hur Lena-Pia Bernhardsson lyckas sjunga så falskt; det är verkligen inte lätt! Jag har försökt men som sagt; jag är imponerad. Att sjunga falskt på beställning är inte snutet ur näsan - möjligtvis en häxnäsa då.

Jag undrar ibland också över hur ont i halsen denna Lena-Pia (var tog hon vägen sedan?) och Siv Malmkvist, som spelar Dorabella, fick. Särskilt som förvandlade till varandra - det låter jättejobbigt att prata sådär! Men det är roligt att får vara den som tittar på.

Rätt som det är frågar dottern 'Varför sjunger inte Kotte fler sånger?' och så låter hon som Ted Åström när hon sjunger Kottes Hjältevisa. Och sedan: 'Mamma, vad är en hjälte? Och mamma, vad är klå?'.

När jag köpte skivan kom jag bäst ihåg Pärlor Och Paljetter och Tjo För Vinden och trodde inte att jag skulle falla för så många andra. Ja, ärligt talat förstod jag först inte att det gick att klämma ur nästan 30 låtar ur programmet men nu vet jag bättre. Och de jag nämnde är fortfarande lika bra - de är de andra som vuxit i kapp!

Och nu tycker jag låtarna har blivit stora som självaste Bergatrollet. Bara betydligt piggare än honom, nu när han sover 700 år igen.

Det är bra med barnmusik och barnprogram som jag som vuxen också orkar se och lyssna på om och om igen.


Trolltider
- alla sånger!


PS: Eva Rydberg och Birgitta Andersson gör Kleva/Gloria och Tova/Daisy.

(Och då är det i stort sett 'bara' Håkan Sernar som Vätten, Stig Järrel som Gorm och Sigge Fürst som Bergatrollet (?) som jag glömt att nämna.)

Inga kommentarer: