fredag

beathead - hoppla!

Hoppla pålle, hoppla...

Jag kan inte mycket franska men jag tycker han sjunger 'hoppla' och av de andra ljuden att döma sjunger han om en häst... säkert en jättefin fantastisk fransk häst?

Varifrån jag fått låten var inte svårt att förstå när jag - ursäkta - hopplade upp ur sängen i morse. Däremot fick jag bläddra igenom många av mina gamla franska låtar för att hitta vem det är som framför detta, eehum, glädjande stycke. I alla fall blir jag glad när jag hör den.

Jean Sablon; Le Fiacre (1939)

I morgon vaknar jag gärna med 'Sur Le Pont D'Avignon' i huvudet, den borde bara kunna vara början på en bra dag. Och 'Vous Qui Passez San Me Voir' borde stå för en god natt. Att den är ända från 1936 roar mig lite extra.

Vad de sjunger är förstås en gåta men 98% av all musik verkar handla om hjärta och smärta så jag chansar på det...

Ja, dvs sånger som inte handlar om en häst alltså!

Inga kommentarer: