fredag

snoken i montreux

Jag tar och nästan ordagrant kopierar ett mejl jag skrev för ett par veckor sedan:

PS:

Snoken i Montreux!

I helgen har jag stoppat näsan nästan hur många gånger som helst i följande tulpan; Montreux (eller är det Monte Carlo? Tror det är Montreux). Visserligen är den gul... men en ganska trevlig gul och sedan det viktigaste med denna tulpan: den må se ut precis hur som helst, den är förlåten. Den doftar nämligen något så kopiöst gott.
Citronfromage är det första ord jag tänker på, fast det kanske beror på färgen för egentligen vet jag inte hur citronfromage luktar, det bara låter bra. Tulpanen däremot doftar helt fantastiskt, underbart fräscht och godis på samma gång, citron, varm citrus på något sätt, sött utan att vara sliskigt, grönt, krispigt... klassisk citronkola? Fast bättre. Omöjlig att gå ifrån helt enkelt. Helst skulle jag vilja äta upp den men jag misstänker att den inte smakar som den luktar, höhö.

När den blommar spenderar jag mer tid med näsan i den än jag gör något annat i trädgårdsväg. (Kanske lätt överdrivet men det är så det känns.) Ibland försöker jag slita mig men vips är jag tillbaka och står där och flåsar med näsan bland massa blad...

Och ja, jag gillar makro - helst vill jag krypa in i blommorna när jag fotar dem.

Andra bilden är några dagar tidigare. (Mobilkameran, inte helt hundra.)





I höst ska jag leta Montreux så det står härliga till. Jag bara måste ha fler. Om ni låter mig få köpa en packe eller två föreslår jag att ni köper upp resten; som ni redan fattat: helt fantastiska!

Inga kommentarer: