söndag

böcker eller hus? Ack ljuvliga morgonrodnad...

Någon gång kommer jag bli tvungen att välja - spännande böcker eller hus att bo i?

Jag drömmer ju om den där trädgården. Som är utanför dörren.
På mitt hus.

Men så är jag på landet. Och läser en - deckare? Kriminalroman? Spännande är det i alla fall.

Och nu, inklusive (sovande) vuxet sällskap här ska tilläggas, går det bra att sitta uppe själv 'halva natten' och läsa. Men sedan...

Boken är spännande på gränsen vill hjärtklappning. Att efter det gå och borsta tänderna när man är så mörkrädd som jag... det är inte bara hjärtklappning, det är svettas. Superstadiga jag lätt skakig på handen. Och så det där med älgarna som har dans på altanen... måste de hålla på så där?
Visserligen kan jag skylla lite på huset - att jag alltid varit rädd här; att de ränderna aldrig gått att med logik mota bort. Men ändå.

40 minuter senare. Har stått och tittat ut på ännu en fantastisk augustinatt.
Jättefint.
Jätterädd.
Lagt mig. Kan inte sova. Får absolut inte läsa mer. Inser. Inte för första gången men just det här valet är nytt.

Jag kommer tvingas att välja. Mellan att läsa böcker som roar mig. Eller att bo i mitt eget hus.

Eller lobotomi? Jag har utsatt mig för allt möjligt mörker för att bevisa för mig själv att mörker inte är farligt. Jag har förstås överlevt det. Jag vet logiskt att det är farligare hemma i stan än här i skogen. Jag VET.

Jag har även bestämt mig.
Haha.
Det funkar så länge jag låtsas att allt är okej. Så fort jag glömmer bort mig...

Är mörkret där; fattar polisgreppet och jag törs inte annat än att skräckslagen följa med, ned i ologiken...

Hus eller böcker?!

Inga kommentarer: