lördag

funderingar under kudden

Eller sju sorters män under kudden? Under täcket?

Jag är lite långsam men nu när jag sitter vid en dator igen har jag en fundering kvar sedan midsommar:

Det här med sju sorters blommor under kudden. På midsommar. Och drömma om sin tillkommande. Man ska plocka dem under tystnad och sedan fortsätta vara tyst tills man vaknar nästa morgon. (Bara en sån sak som att man ska vara tyst för att drömma om drömprinsen!) Men en annan sak jag undrar över är: varför vilda blommor? När jag var liten (och även relativt stor, hm,) så gick vi ut och plockade sju sorters vilda blommor.

Jag tror det var ett misstag.

Vi borde ha plockat tama blommor, blommor som vid rätt förutsättningar finns kvar ungefär där man önskar dem, blommor som med lagom omvårdnad trivs och växer, blommor som man har långvarigt utbyte med! Sådana som gillar att existera på en planerad yta, sådana rediga som även klarar sig utmärkt om man tittar bort en kort stund.

Inte vilda ängsblommor, som försvinner för att dyka upp på något nytt ställe, blommar kort och vissnar snabbt, bara trivs på vilda ytor utan planering. Som visserligen ofta klarar sig väldigt bra, släktmässigt sätt, men som också ofta dukar under av diverse förändringar i miljön.
Sådana man aldrig riktigt vet var man har och som plötsligt befinner sig även i grannens trädgård. Eller som kommer tillbaka en gång om året, eventuellt ger en blixtrande föreställning och sedan är borta igen!

Så vad tror ni? Nästa år ska jag plocka blommor igen och då plockar jag från perenner och städesgröna växter. Inga mesiga fjolliga och/eller sommarblommor, utan robusta och livskraftiga, sådan som frodas vid omvårdnad.

Sådana som trivs både vid gamla torp och i slottsträdgårdar, i krukor och friväxande.
Plötsligt får rosen en helt ny romantisk innebörd för mig. (Eller så hade jag dålig koll innan.) Ni ser den framför er va, den vid torpet och den vid slottet? Och jag har en i en stor kruka här på altanen. Doftar ljuvligt, klarar sig bra men ståtar extra vid omtanke. Vid rätt hantering sticks den inte ens.

Jo, nu är nog beslutet klart. Nästa år ska jag plocka blommor igen! Andra blommor!

Inga kommentarer: